Contentmarketing
voor het mkb

Bedrijven kunnen glans aan hun bedrijf toevoegen met contentmarketing. En dat geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar juist ook voor mkb-bedrijven. Hoe? Gewoon, door ermee aan de slag te gaan. Vanzelfsprekend met een duidelijke contentstrategie en planning. 

Vind je niche en onderscheid je

Veel bedrijven bieden soortgelijke diensten of producten, maar hebben ook iets ‘eigens’. Bepaal wat jouw bedrijf met diensten en/of producten onderscheidt van andere bedrijven. Daarop richt je je via contentmarketing. En daarbij werkt het uitdragen van je ‘niche’ goed.

Je maakt content die relevant is voor jouw doelgroep waarmee je precies jouw doelgroep bereikt. Die content is informatief, nuttig, maar kan ook verrassend of vermakelijk zijn, maar is geen reclame. Aan dergelijke content heeft je doelgroep iets en daarmee versterk je jullie relatie. Dat komt in eerste instantie jouw reputatie ten goede. En levert je uiteindelijk via jouw communicatie meer omzet.

Kwaliteit is een must

Er is enorm veel content op de markt, maar veel wil niet zeggen dat het iets toevoegt. Kwaliteit staat voorop. En goede content kenmerkt zich doordat het relevant en aantrekkelijk is voor jouw doelgroep. Dat klinkt logisch, maar toch wordt er vaak niet zo gedacht. De communicatie moet juist aansluiten op de behoefte van de klant. 

Zet wel de juiste kanalen in

Social media zijn erg effectief in het verspreiden van content mits ze goed worden ingezet. Bij het toepassen van contentmarketing moet je wel de juiste socialmediakanalen kiezen. Dus de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.

 Jouw website is echter de basis van waaruit je aan de slag gaat met de contentmarketing voor je organisatie. Dit lijkt voor de hand te liggen, maar in de praktijk zet niet iedereen de eigen website in. Dat is jammer, want meer interessante content op je website betekent meer verkeer naar de plek waar conversie het makkelijkst is om te bereiken voor de bezoeker. Voor de sociale media betekent dit dat je alles wat je deelt een link heeft naar jouw website!

Dus bepaal voor jouw organisatie het kanaal wat het beste past bij de inhoud van je verhaal en de doelgroep die je probeert te bereiken, zodat er niets is wat afleidt van die inhoud.

TXTlab-checklist voor je contentstrategie

  • Definieer je doelgroep
  • Analyseer wat de concurrenten doen en volg de ontwikkelingen in de markt
  • Bepaal het thema of de thema’s waarop je je als bedrijf wilt richten het komende jaar
  • Bepaal op basis hiervan de informatiebehoefte van de doelgroep
  • Weeg steeds af of de content die je wilt gaan maken ook echt van toegevoegde waarde is voor de doelgroep
  • Maak een contentkalender en onderscheid daarbij de verschillende socialmediakanalen
  • Inventariseer welke content je al maakt en bepaal waar mogelijk gaten zijn
  • Bepaal welke content via welk kanaal wordt gedistribueerd
  • Bepaal wanneer je succesvol bent en meet de resultaten
  • Leg vast wat succesvol is en wat niet en leer ervan
  • Stuur continu bij op basis van resultaten

Maak gebruik van beeld en video

Mooie teksten kunnen veel bereiken, maar zoals het cliché ons leert zegt een beeld meer dan duizend woorden. Dit is ook duidelijk in de praktijk: content die gepaard gaat met beeld krijgt 94% meer bekijks dan content zonder beeld. Vergeet daarbij video niet!

 

 

Mond-tot-mondreclame

De beste reclame voor je bedrijf blijft mond-tot-mond reclame en elke online variant daarvan. Vraag je klanten daarom hun klantervaringen te delen op je site.

 

Wanneer je goed met je klanten omgaat, en ze enthousiast zijn over je service, is er ook een grote kans dat ze dit met anderen delen. De sociale media kunnen je daarbij helpen.

Contentmarketing inzetten? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek over de mogelijkheden!

aanmelden nieuwsbrief